پنجشنبه 15 آذر 1403

نظارت و برگزاری نمایشگاه ها، جشنواره ها و همایش های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نظارت و برگزاری نمایشگاه ها، جشنواره ها و همایش های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

زیرخدمت ها

1. صدور مجوز برگزاری نمایشگاه های داخلی صنایع دستی
2. صدور مجوز برگزاری و مشارکت در نمایشگاه های خارجی صنایع دستی
3. برپایی نمایشگاههای داخلی و بین المللی گردشگری
4. برگزاری جشنواره ها، نشست ها و همایش های گردشگری

راهنمای دریافت خدمت

1. راهنما : (راهنما می‌تواند شامل راهنمای سامانه الکترونیکی ارائه خدمت و یا راهنمای انجام مراحل خدمت به صورت دستی و مراحل دریافت خدمت باشد.)
ـ صدور مجوز برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی به عهده معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی ستاد و صدور مجوز برگزاری نمایشگاهها ی صنایع دستی در هر استان بر عهده ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می باشد.
تبصره : صدور مجوز برگزاری نمایشگاه های بین المللی صنایع دستی در داخل کشور صرفاً با اخذ تأییدیه کتبی از معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت امکان پذیر می باشد.

اعلام زمان ارائه خدمت در ایام هفته و سال

زمان فعالیت معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح الی 16 می باشد و زمان فعالیت ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استانها شنبه تا چهارشنبه از 7 صبح الی 14 و پنج شنبه ها 7 صبح الی 13 می باشد.

اعلام زمان تحویل درخواست

حداقل 3 ماه پیش از تاریخ برگزاری (برای نمایشگاه های خارجی 6 ماه پیش از تاریخ برگزاری)

اعلام نحوه درخواست خدمت

برای درخواست خدمت به آدرس معاونت صنایع دستی حضوری مراجعه نمایید.

اعلام نحوه تحویل خدمت

ـ نحوه ارائه مجوز به متقاضی به صورت فیزیکی یا از طریق پست انجام خواهد شد.

واجدین شرایط دریافت خدمت

ـ واجدین شرایط دریافت خدمت شامل اشخاص حقوقی فعال در بخش برگزاری نمایشگاهها می باشند که می بایست گرید لازم متناسب با نوع و محل برگزاری نمایشگاه مورد درخواست را داشته و شامل عموم مردم نمی شود.

هزینه و شیوه واریز

خدمت رسانی از سوی سازمان به متقاضیان رایگان می باشد.

مراحل انجام کار

ـ مراجعه متقاضیان به ادارات کل تابعه سازمان در استان متبوع و تکمیل فرم های مربوطه به صورت دستی
 بررسی و کارشناسی مدارک ارائه شده
 تأیید نهایی، اعلام به متقاضی و صدور مجوز برگزاری نمایشگاه صنایع دستی

مدارک مورد نیاز

مدارک لازم برای اخذ مجوز برگزاری نمایشگاه داخلی:
- طرح توجیهی برگزاری نمایشگاه داخلی
- مدارک و مستندات مربوط به سابقه برگزاری نمایشگاه داخلی در سنوات گذشته (در صورت برگزاری)
- تصویر اساسنامه شرکت و آگهی آخرین تغییرات ثبتی شرکت
- تصویر آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی
- ارایه اسناد مثبته در خصوص قرارداد اجاره فضای نمایشگاه
- ارایه پلان فضای نمایشگاهی اختصاص یافته به مشارکت کنندگان یک ماه پیش از برگزاری نمایشگاه
مدارک متقاضی: ( اساسنامه + روزنامه رسمی+ درخواست متقاضی)

سوالات متداول

سوال 1: آیا برای برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی نیاز به اخذ مجوز از سازمان یا ارگان دیگری نیز وجود دارد؟
خیر، با توجه به "قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع¬دستی" مصوب مجلس شورای اسلامی در تاریخ بیست و ششم دی ماه یکهزار و سیصد و نود و شش ؛ صدور مجوز نمایشگاههای صنایع دستی و هنرهای سنتی در اختیارات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می باشد.
سوال 2: آیا کلیه شرکت ها می توانند اقدام به برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی نمایند؟
خیر، شرکت هایی می توانند مجوز برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی را دریافت نمایند که ضمن دارا بودن مدارک و شرایط مندرج در دستورالعمل مربوطه، ترجیحا تجربه فعالیت در زمینه صنایع دستی وجود داشته باشد، همچنین در صورت بروز مشکلات در برگزاری یک نمایشگاه و عدم رضایت مرجع صادرکننده، در خصوص برگزاری نمایشگاههای آتی مجوزی برای آن شرکت صادر نخواهد شد.
سوال 3: آیا شرکت ها می توانند هر نوع نمایشگاه صنایع دستی در سطوح مختلف را برگزار نمایند؟
خیر، شرکت ها بر اساس گرید و رتبه ای که دارند می توانند نمایشگاههای صنایع دستی را در سطح های بین المللی، سراسری، منطقه ای و استانی برگزار نمایند.
 

شماره تماس

معاونت صنایع دستی 33033320 و معاونت گردشگری 33033430

مراحل انجام کار به صورت شماتیک

شناسنامه خدمت