پنجشنبه 15 آذر 1403

فراهم شدن زمینه پیوستن زنجان به شبکه شهرهای خلاق

155
0

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، شهر زنجان به عنوان یکی از شهرهای خلاق یونسکو ثبت جهانی خواهد شد تا فرصتی برای توسعه گردشگری این شهر باشد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، سید سعید صفوی روز یکشنبه 29 آبانماه اظهار کرد: «پیوستن زنجان به شبکه شهرهای خلاق جهان توسط یونسکو می تواند فرصت ویژه‌ای را برای توسعه گردشگری شهر و استان زنجان فراهم کند که به زودی سعی خواهیم کرد این اتفاق رخ دهد.»

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان افزود:  «عضویت شهرها در شبکه دسترسی به منابع و تجارب را برای همه شهرهای عضو تسهیل می‌کند تا وسیله‌ای برای ارتقا و پیشرفت صنایع خلاق محلی و تقویت همکاری جهانی برای پیشرفت شهری پایدار امکان پذیر می‌شود. صنعت،فرهنگ و خلاقیت جزو بخش‌‌های بسیار سریع در حال رشد جهانی است.»

او گفت: «شعار اصلی شهر زنجان میزبان مهربان است که در همین راستا جشنواره‌ها و همایش هایی در سطوح مختلف محلی، ملی و بین الملل برگزار می‌شود. هر تجمع و ارتباطی به دنبال یک هدف است. هدف ‌ما این است که هموطنان ما از تمام نقاط کشور و نیز گردشگران خارجی به شهرستان زنجان سفر کنند و بیشتر با این شهرستان و سه حوزه موفق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آشنا شوند.»

مدیرعامل انستیتو شهر خلاق کشور در جمع مدیر و معاونین اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به تنوع صنایع دستی، برگزاری جشنواره ها ملی و بین المللی مختلف در حوزه گردشگری  و با توجه به تنوع میراث فرهنگی ناملموس شهر زنجان گفت: «عضویت این شهر در شبکه شهرهای خلاق جهان سبب توسعه پایدار می‌شود و بی‌شک یونسکو برای پیوستن به شبکه شهرهای خلاق جهان از این شهر حمایت می‌کند.»

کامران رحمتی در نشست تخصصی برای پیوستن شهر خلاق استان زنجان در آینده نزدیک عنوان کرد: «در وهله اول، خلاقیت یک مفهوم کلی و جهشی در تفکر و اندیشه است. عنصر اصلی خلاقیت به معنای بازبینی و نو شدن است. به این معنا که راه‌حل و سبک مدیریت شهری متناسب با نیازهای روز، متحول شدن و از نیروی خلاقیت در حل مشکلات شهری استفاده شود.»

او تصریح کرد: «این مسئله تنها برای پیشرفت اقتصادی مهم نیست این‌ امر می‌تواند کمک کند تا شهرهای مختلف یکی شوند و صلح را بیشتر درک کنند، با داشتن چنین همکاری بین‌المللی تعامل و تبادل اطلاعات افزایش می‌یابد و با دعوت کردن خارجی‌ها به شهر آنها فرهنگ محلی شهر را درک و زندگی آنها را عوض می‌کند.»

رحمتی بیان کرد: «برای معرفی شهرهای جهانی به کشورهای دیگر باید اول مردم ایران آنها را بشناسند، همچنین باید بتوانیم شبکه‌ای از شهرهای جهانی داشته باشیم تا اشتراکات، تجربیات و برندینگ شهری اتفاق بیافتد. شهرهای جهانی می‌توانند محور تعریف مسیرهای گردشگری باشند.»

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آرشیو اخبار

گروه های خبری