از حدود ۴۰۰ رشته شناخته شده صنایعدستی، حدود ۳۰۰ رشته در ایران تولید میشود، کشور ما جزو سه کشور تولیدکننده بزرگ صنایعدستی در دنیا در کنار کشورهای چین و هندوستان قرار دارد و ایران نیز متعاقباً سابقه بسیار طولانی در بحث تولید صنایعدستی دارد. صادرات این محصولات ارزشمند، باعث میشود که مردم کشورهای مختلف با آداب و رسوم، فرهنگ قوی و تاریخ چند هزار ساله کشورمان آشنا شوند.
آثار حاصل از هنر دست صنعتگران باید ظرافتها و مشخصات خاصی را داشته باشد که برای مشتریان با سلایق متفاوت ملموس و جالب باشد اما امروز آنچه که صنایعدستی را زنده و خاص نگه می دارد زیبایی منحصر به فرد، دست ساز بودن، داشتن تفاخر و تعلق به یک فرهنگ خاص و کاربردی بودن آنها است.
اگر در کنار صادرات تحقیق در حوزه بازاریابی به درستی انجام شود، سود کلانی در انتظار صادرکننده خواهد بود که این امر نیازمند این است که برای فروش اثری باید بتوان ارزش و جایگاه آن را برای مشتریان مشخص کرد که قطعا این کار با یک بازاریابی اصولی، برندسازی و بستهبندی شکیل قابل انجام است.
این استان، جایگاه بسیار خاصی در عرصه صنایعدستی و هنرهای سنتی کشور و جهان دارد و بر این اساس نگاه صادرات در بین هنرمندان وجود دارد. اکنون صادرات صنایعدستی زنجان از جمله ملیله، انگشتر، مس، چاقو و گلیم انجام میشود اما به دلیل اینکه زنجان شهر جهانی است و در رقابت با سایر کشورها هستیم باید بستهبندی صنایعدستی را نیز فاخر کنیم.
بستهبندی باید به صورتی باشد که کالا در طی فرآیند صادرات آسیب نبیند و کاملا محصول را به نحوی بارز و خلاقانه معرفی کند. بستهبندی شیک محصول میتواند در روند فروش موثر باشد و توجه خریداران را جلب کند. اگر به دنبال فروش محصولات صنایعدستی خود به مردم داخل استان هستیم پیش گرفتن شیوه سنتی ساخت آنها خوب است اما اگر به فکر افزایش میزان سود و معرفی صنایعدستی استان زنجان به بازارهای خارج از کشور هستیم ضروری است تا به صادراتی شدن این هنر توجه جدی داشته باشیم.
فروش آنلاین، شرکت در ایونتهای بینالمللی، بازاریابی صنایعدستی، برندسازی و غیره از روشهای مختلف برای صادرات صنایعدستی است و تنها کافی است بهترین بازار برای صادرات صنایعدستی ایران را پیدا کنید، ذائقه مشتریان هدف را بشناسید و محصول خود را به خوبی بازاریابی کنید.
مخاطبان باید با هویت و ارزش کالا آشنا شوند، در غیر این صورت شاید هرگز آن را به عنوان یک کالای مصرفی معمولی خریداری نکنند. بهترین بازار برای صنایعدستی ایران کشورهایی هستند که صنایع دستی ایران را میشناسند، قرابت فرهنگی را داشته باشند و ارزش آن را درک کردهاند.
استان زنجان معروف به شهر جهانی ملیله است که این عنوان را در رقابت با ۱۶ کشور دریافت کرده است و با این عنوان به شدت شهرت جهانی دارد که برای موفقیت در امر صادرات، صنعتگران زنجانی باید از کارشناسان برندسازی برای بازاریابی و معرفی محصولات خود در بازار هدف به عنوان یک محصول برند و معتبر کمک بگیرید.
کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و بخشی از اروپا مقاصد صادراتی صنایعدستی استان زنجان هستند. صادر کننده صنایعدستی باید برای انتخاب کشور مناسب برای هر محصول تحقیقات لازم و کافی انجام دهد. حمل و نقل و بستهبندی، بحث انتقال ارز صادراتی با توجه به تحریمها و شرایط فعلی اقتصادی، نوسانات بازار ارز وانتقال ارز، سلیقههای متفاوت خریداران از مشکلات صادرات برای صنعتگران و هنرمندان صنایعدستی است.
الناز خدایی فرد
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان زنجان
انتهای پیام/