پنجشنبه 15 آذر 1403

افزایش خلاقیت هنرمندان صنایع‌دستی با حضور در نمایشگاه‌ها

699
0

هنرهای سنتی هنرها و صنایع دستی ظریفی هستند که با حفظ ریشه ها و سنت های خود طی قرن های متمادی مراحل شکل گیری خود را طی کرده یا می‌گذرانند.

 برپایی نمایشگاه ها در حجم و وسعت بزرگ، فرصت مناسبی برای به هم پیوستن زنجیره های ارزش آفرین در صنایع مختلف و مولد از جمله حوزه گردشگری و صنایع‌دستی است. صنایع دستی نقش مؤثری در اقتصاد محلی و ملی دارند که عمده ترین نقش آن در زمینه فروش محصولات صنایع دستی به دوست‌داران و گردشگران است. هنرهای دستی یکی از عوامل بسیار مؤثر در جلب و جذب گردشگر در تمامی گرایش‌های ملی، منطقه‌ای و داخلی است.

صنایع‌دستی هویت ملی بوده و به‌عنوان عینی و ملموس‌ترین بخش تولید فرهنگی کشورمان محسوب می‌شود و علاوه‌بر زیبایی باید کاربرد داشته باشد تا از سوی افراد و گردشگران خریداری شوند. حضور در نمایشگاه های ملی و  بین المللی ، منطقه ای یا اختصاصی می تواند نقش ارزنده ای در رونق صادرات صنایع دستی ایفا کند.

نمايشگاه به عنوان يك رسانه و ابزار موثر اطلاع رسانی نمايانگر موضوعات ، ويژگی ها و خصوصيات مختلف يك اثر و ارائه اطلاعات عينی از دستاوردهای نوين و يا توليدات كالا و يا خدمات جديد تلقی می‌شود و به عنوان ابزار تبليغاتی و اطلاعاتی از اثر بخشی زيادی برخوردار است ، زيرا با استفاده عاقلانه و اصولی از نمايشگاه می‌تواند در ايجاد باورهای جديد و تقويت يافته گذشته نقش اساسی ايفا كند.

بازدید از نمایشگاه‌های مختلف صنعتگران صنایع دستی خلاقیت را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد ایده در صنعتگران خواهد شد. صنایع دستی ارزش افزوده بسیاری دارد. با طراحی بهتر، ارتقای کیفیت، مواد اولیه، نوآوری و خلاقیت در فرآیند تولید، بسته بندی مناسب، بازاریابی حرفه ای و تبلیغات اثرگذار و هدفمند به یقین می توان تحولی عظیم در تولید و صادرات آن ایجاد کرد و سهم بیشتری در بازارهای جهانی کسب  کرد.

برگزار کنندگان نمایشگاه ها باید با تمرکز بر کیفیت و اعتلای سطح خدمات رفاهی و فضا و مکان، زمان بندی، غرفه بندی حرفه ای و جذب مخاطب حرفه ای، به جذب خریداران و صادر کنندگان صنایع دستی، فائق آیند. طراحی مناسب مکان غرفه، استفاده از المان های صنایع دستی، ایجاد ورکشاپ های مختلف،  برای جذب دوست‌داران صنایع دستی بسیار مفید است؛ اما تبلیغات، عاملی برای ترغیب و جذب بازدیدکنندگان است.

البته تبلیغات موثر که منجر به جذب تعداد زیادی مخاطب و بازدیدکننده شود، می‌تواند غیر مستقیم بر ترغیب و تشویق کارگاه های صنایع دستی برای شرکت در نمایشگاه ها موثر باشد. دعوت از بازدیدکنندگان معتبر و خاص و متخصص در زمینه موضوع نمایشگاه از عوامل مهم و موثر برای جذب واحدهای تولیدی صنایع دستی خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آرشیو اخبار

گروه های خبری