زبان سایت
EN
چهارشنبه 14 آذر 1403
EN
چهارشنبه 14 آذر 1403
صفحه اصلی
حوزه مدیر کل
مدیر کل استان
دفتر مدیر کل
حراست
یگان حفاظت
روابط عمومی
حوزه امور بانوان
دبیرخانه شورای برنامه ریزی و توسعه استان
سیستم کیفیت(ISO)
ترویج شفافیت و قانون دسترسی آزاد به اطلاعات
میراث فرهنگی
آثار و ابنیه تاریخی شهرستانها
زنجان
ابهر
سلطانیه
خرمدره
خدابنده
ماهنشان
طارم
ایجرود
موزه ها
موزه های فعال استان
ساعات بازدید
تعطیلی موزه ها
عکس اشیاء شاخص
بهای بلیط
آدرس بناهای قدیمی زنجان
معرفی معاونت
درباره معاونت
شورای فنی
شورای امور موزه ها
شورای ثبت و حرائم
گردشگری
دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی
مراکز اقامتی
رستوران سفره خانه ها و مراکز پذیرایی
موسسات آموزشی
موسسه آموزشی آوای پیشگامان
سطح بندی جاذبهها
رویدادهای سالانه استان
سال 1401
سال 1400
سال 99
سال 98
سال 97
سال 96
ستاد خدمات سفر
کمیته های تخصصی
کمیته دفاتر خدمات مسافرتی
کمیته طبیعت گردی
تشکل های گردشگری
جامعه حرفه ای واحدهای اقامتی و هتلداران استان زنجان
تشکل حرفه ای راهنمایان گردشگری استان زنجان
تشکل حرفه ای واحدهای پذیرایی استان زنجان
فهرست نمایشگاههای بازار هدف گردشگری
معرفی معاونت
صنایع دستی
سوغات زنجان
صنایع دستی استان
استادکاران صنایع دستی
حمایت از تولید
بازرگانی
آموزش و توسعه و ترویج
ثبت نام دوره های آموزشی صنایع دستی
درخواست بیمه صنایع دستی
درخواست شرکت در نمایشگاههای صنایع دستی
معرفی معاونت
فروشگاههای صنایع دستی
فروشگاههای آنلاین صنایع دستی
فروشگاههای سنتی صنایع دستی
سرمایه گذاری
قوانین/ضوابط و آئین نامه ها
كميته فني سرمايهگذاري استان
فرآیندهای اداری معاونت
فرصت های سرمایه گذاری استان
معرفی معاونت
توسعه مدیریت
کارگروه توسعه مدیریت
کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی
کمیته سرمایه انسانی
کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم
کمیته مدیریت عملکرد
کمیته ساختار و فناوری های مدیریتی
مرکز اسناد و مدارک
معرفی معاونت
معرفی خدمات
نظرسنجی میز خدمت
رضایت سنجی از پرتال
اطلاع رسانی
اخبار
مناقصات و مزایدات
گزارشات آمار و عملکرد
اینفوگرافی
آمار و عملکرد
نمایشگاه و جشنواره ها
تور مجازی
قوانین و مقررات
پرسشهای متداول
پیوندها
درباره ما
اساسنامه اداره کل
منشور اخلاقی اداره کل
نمودار سازمانی
ارتباط با ما
ارتباط با مسئولین اداره کل
واحدهای اداری و تلفنهای تماس
اطلاعات تماس
ثبت شکایت
ملاقات مردمی
جستجو
جستجو
اطلاع رسانی
/
پرسشهای متداول
/
معاونت گردشگری
آیا ایجاد اقامتگاه بومگردی نیاز به تغییر کاربری ملک دارد؟
خیر-نیاز به تغییر کاربری ملک ندارد
کاربری ساختمان اقامتگاه بومگردی چیست؟
کاربری ساختمان اقامتگاه بومگردی، مسکونی می باشد.
آیا امکان ایجاد اقامتگاه بومگردی در شهر وجود دارد؟
بله، فقط در بافت تاریخی شهر امکان ایجاد اقامتگاه بومگردی وجود دارد.
حداقل تعداد اتاق برای ایجاد اقامتگاه بومگردی چه تعداد است؟
2 اتاق می باشد.
حداقل تعداد سرویس بهداشتی در اقامتگاه بومگردی چه تعداد است؟
به ازای هر 5 نفر حداقل یک چشمه اختصاصی باید باشد.
حداقل تعداد حمام در اقامتگاه بومگردی چه تعداد است؟
به ازای هر 5 نفر حداقل یک چشمه اختصاصی باید باشد.
فرآیند صدور مجوز دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری چیست؟
متقاضی درخواست و مدارک خود را در سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری (
http://ta.ichto.ir
) بارگذاری نموده و پس از تایید کارشناس دفاتر وقت کمیته فنی و مصاحبه از متقاضی تعیین میشود. پس از انجام مصاحبه و در صورت تایید متقاضی، مدارک از طریق سامانه به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده و پس از انجام مراحل تعیین نام، معرفی مکان، معرفی مدیرفنی و صدور ضمانتنامه بانکی پروانه بهرهبرداری صادر میشود.
مدت اعتبار پروانه بهرهبرداری دفاتر پس از صدور چه مقدار میباشد؟
در حال حاضر به مدت سه سال میباشد
نحوه
ثبت
شکایات از عملکرد دفاتر چگونه است؟ شاکی شکایت خود را به دبیرخانه اداره کل تحویل میدهد تا برای رسیدگی به معاونت گردشگری ارسال شود.
نحوه
رسیدگی
به شکایات از دفاتر چگونه میباشد؟
ابتدا کارشناس مربوطه پس از دریافت شکایت با شاکی و متشاکی در خصوص شکایت مذاکره میکند. چنانچه شکایت با رضایت طرفین حل نشود در کمیته فنی طرح شده تا طبق قوانین سازمان به آن رسیدگی شود. رای کمیته فنی دارای بار حقوقی بوده و لازمالاجرا میباشد.
نحوه اخذ پلاک و گواهینامه بینالمللی خودرو چگونه است؟
متقاضی با مراجعه به کانون اتومبیلرانی و جهانگردی و یا دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری دارای مجوز از کانون و تحویل مدارک پلاک و یا گواهینامه را دریافت میکند.
نحوه رزرو تورهای داخلی و خارجی و یا هتل چگونه است؟
دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری اینگونه خدمات را ارائه میدهند.
مزایای فارغالتحصیلان رشته مدیریت جهانگردی برای اشتغال در حوزه گردشگری چیست؟
چنانچه متقاضیان تاسیس دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری فارغالتحصیل این رشته باشند نیازی به ارائه سه سال سابقه کاری برای دریافت مجوز ندارند.
برای داشتن کارت تور لیدری چه باید کرد؟
از طریق ثبت نام در موسسات آموزشی که دوره های گردشگری برگزار می کنند و گذراندن دوره راهنمایان گردشگری و پس از آن شرکت در آزمون جامع دوره های کوتاه مدت گردشگری و مصاحبه زبان انگلیسی؛ در صورت گذراندن تمامی مراحل با موفقیت به واحد گردشگری مراجعه نمایید.
چگونه می توان مدرک مدیریت فنی آژانس مسافرتی دریافت کرد؟
از طریق ثبت نام در موسساتی که دوره های کوتاه مدت گردشگری برگزار می کنند و گذراندن دوره مدیریت فنی دفاتر و پس از آن شرکت در آزمون جامع دوره های کوتاه مدت گردشگری و مصاحبه انگلیسی، در صورت گذراندن تمامی مراحل با نمره قبولی، موفق به دریافت مدرک مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی خواهید شد.
کدام موسسات آموزشی دوره های کوتاه مدت گردشگری برگزار می کنند؟
ردیف
نام موسسه
آدرس
شماره تماس
1
آوای پیشگامان
خیابان خرمشهر، نرسیده به میدان هنرستان، جنب بانک صادرات، پلاک 463، ساختمان السان، طبقه اول، واحد 3
02433741935
دوره های کوتاه مدت گردشگری چند بار در سال برگزار می شود؟
2 بار، نیمه اول سال و نیمه دوم سال
آزمون جامع دوره های کوتاه مدت گردشگری چند بار در سال برگزار می گردد؟
2 بار، مرداد ماه و بهمن ماه هرسال
زمان ثبت نام در دوره ها چه زمانی می باشد؟
ثبت نام در طول سال انجام می شود،
چه مدارکی جهت ثبت نام در دوره های کوتاه مدت گردشگری نیاز می باشد؟
مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی)، مدرک تحصیلی (حداقل لیسانس)، فیش واریزی شهریه دوره (شهریه ار موسسه پرسیده شود)
نحوه رسیدگی به شکایات از دفاتر چگونه میباشد؟
ابتدا کارشناس مربوطه پس از دریافت شکایت با شاکی و متشاکی در خصوص شکایت مذاکره میکند. چنانچه شکایت با رضایت طرفین حل نشود در کمیته فنی طرح شده تا طبق قوانین سازمان به آن رسیدگی شود. رای کمیته فنی دارای بار حقوقی بوده و لازمالاجرا میباشد.
نحوه اخذ پلاک و گواهینامه بینالمللی خودرو چگونه است؟
متقاضی با مراجعه به کانون اتومبیلرانی و جهانگردی و یا دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری دارای مجوز از کانون و تحویل مدارک پلاک و یا گواهینامه را دریافت میکند.
نحوه رزرو تورهای داخلی و خارجی و یا هتل چگونه است؟
دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری اینگونه خدمات را ارائه میدهند.
شرایط احداث خانه گردشگری کدام است ؟
خانههای گردشگری در مناطق روستایی خصوصاً روستاهای هدف گردشگری قابل اجرا است. افرادی که تمایل دارند با درخواست کتبی به همراه تصویر سند مالکیت و کروکی محل احداث به معاونت گردشگری مراجعه مینمایند.
نحوه دریافت کارت تور لیدری رسمی چگونه است؟
بعد از اخذ گواهینامه مربوط به راهنمایان تور از آموزشگاههای معتبر خصوصی با درخواست کتبی به معاونت گردشگری مراجعه و این معاونت بعد از تشکیل پرونده و اخذ استعلامهای مورد نظر، از طریق معاونت گردشگری کل کشور اقدام خواهد نمود
شرایط مدیر فنی دفاتر خدمات مسافرتی چگونه است؟
حداقل 3 سال سابقه کار مفید و مرتبط با فعالیت مورد نظر و صلاحیت شغلی با تاییدیه پرداخت بیمه و یا ارائه قرارداد کاری معتبر.
تبصره) فارغالتحصیلان رشته مدیریت جهانگردی نیازی به ارائه سوابق اجرایی مرتبط ندارند.
جهت ایجاد یک واحد پذیرایی در یک مکان یا زمین و اخذ مجوز از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می بایست از چه نقطه ای شروع به ایجاد و اخذ موافقت جهت ساخت مجموعه نمود؟
در ابتدای امر می بایست درخواست کتبی خود را جهت ثبت به دبیرخانه ارائه نمود که درخواست به معاونت سرمایه گذاری ارجاع شده و آن معاونت با اخذ مدارک شخصی و مدارک و مستندات محل بعد از بازدید از مکان ایجاد مورد نظر با اخذ کروکی، طرح توجیهی، پلان و نقشه مکان ساخت واحد گردشگری و سایر مدارک لازم، از ادارات مربوطه استعلام نموده و در صورت ارائه تاییدیه های مربوطه اقدام به صدور موافقت اصولی برای شروع به کار و ساخت واحد می نماید.
چگونه میتوان حاملهای انرژی بخش گردشگری را از تجاری به صنعتی تغییر داد؟
با مراجعه به معاونت گردشگری و درخواست کتبی بهرهبرداران تأسیسات گردشگری، اقدام لازم در جهت تغییر حاملهای انرژی از تجاری به صنعتی صورت میپذیرد تا این تأسیسات از مزایای مربوطه استفاده نمایند.
جهت ایجاد یک واحد پذیرایی در یک مکان یا زمین و اخذ مجوز از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می بایست از چه نقطه ای شروع به ایجاد و اخذ موافقت جهت ساخت مجموعه نمود؟
در ابتدای امر می بایست درخواست کتبی خود را جهت ثبت به دبیرخانه ارائه نمود که درخواست به معاونت سرمایهگذاری ارجاع شده و آن معاونت با اخذ مدارک شخصی و مدارک و مستندات محل بعد از بازدید از مکان ایجاد مورد نظر با اخذ کروکی، طرح توجیهی، پلان و نقشه مکان ساخت واحد گردشگری و سایر مدارک لازم، از ادارات مربوطه استعلام نموده و در صورت ارائه تأییدیه های مربوطه اقدام به صدور موافقت اصولی برای شروع به کار و ساخت واحد مینماید.
مجوزهای صادره از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چند ساله است؟
3 ساله
مزایای اخذ مجوز از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شامل چه چیزهایی می شود؟
اولاٌ اداره کل بابت ارائه پروانه بهرهبرداری هزینهای دریافت نمیکند. ثانیاٌ واحد دارای مجوز بهرهبرداری از این اداره کل مشمول بخشودگیها و معافیتهای مربوط به مالیات، آب، برق و گاز میباشد. ثالثاٌ در صورت وجود و تأمین اعتبار امکان معرفی به بانکهای عامل جهت دریافت تسهیلات برای ایجاد، اصلاح و بهسازی تأسیسات وجود دارد.
نرخ اغذیه و اشربه واحدهای گردشگری توسط کدام اداره یا ارگان صادر می شود و مدت اعتبار این نرخ ها چند ساله می باشد؟
نرخ نامه توسط اداره کل میراث فرهنگی صادر می شود و معمولاً 1 ساله می باشد.
شرایط صدور یا تمدید مجوز دفاتر خدمات مسافرتی چیست؟
متقاضی درخواست و مدارک خود را در سامانه جامع دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری (
http://ta.ichto.ir
) بارگذاری نموده و پس از تأیید کارشناس دفاتر وقت کمیته فنی و مصاحبه از متقاضی تعیین میشود. پس از انجام مصاحبه و در صورت تایید متقاضی، مدارک از طریق سامانه به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده و پس از انجام مراحل تعیین نام، معرفی مکان، معرفی مدیرفنی و صدور ضمانتنامه بانکی پروانه بهرهبرداری صادر میشود.
چگونه میتوان اقلام تبلیغاتی تهیه کرد؟
برای دریافت اقلام تبلیغاتی میتوان با در دست داشتن معرفینامه معتبر و یا درخواست کتبی به معاونت گردشگری مراجعه و پس از بررسی کارشناس مربوطه اقلام موجود را دریافت کرد.
چگونه میتوان آمارهای مربوط به بخش گردشگری را تهیه نمود؟
محققین و دانشجویان برای استفاده از آمارهای گردشگری میتوانند اطلاعات مورد نیاز را کارشناس آمار معاونت گردشگری دریافت نمایند.
چگونه از تأسیسات گردشگری که مقررات را رعایت نکردهاند میتوان شکایت کرد و مرجع رسیدگی کدام است؟
استفادهکنندگان از تأسیسات گردشگری که دچار مشکلاتی شوند و قصد پیگیری را داشته باشند میتوانند با در خواست کتبی به معاونت گردشگری مراجعه نمایند. معاونت گردشگری با تعیین وقت رسیدگی، جلسه رسیدگی (کمیته فنی) با حضور شاکی و مدیر واحد مربوطه تشکیل و موضوع را بررسی مینماید. در صورت حصول توافق، موضوع حل و فصل میشود در صورت نیاز به مراجع قانونی اجراء داده میشود.
شرایط احداث تأسیسات گردشگری کدام است؟ ( هتل، سفره خانه، مجتمع گردشگری، مهمانپذیر، متل و ...)
دستورالعمل احداث تأسیسات گردشگری در سایت اداره کل موجود میباشد در صورت سؤالات بیشتر در این زمینه میتوان به کارشناس مربوطه در معاونت گردشگری مراجعه نمود.
شرایط و ضوابط استاندارد سازی تأسیسات گردشگری چیست؟
دستورالعملهای مربوط به استانداردسازی در سایت اداره کل موجود میباشد.
چگونه میتوان نرخ نامه مربوط به واحدها را تهیه نمود؟
معاونت گردشگری هر ساله اقدام به تعیین نرخ خدمات مختلف گردشگری مینماید. واحدهای گردشگری برای دریافت نرخ نامههای مصوب مربوطه، به معاونت گردشگری مراجعه نمایند.
چگونه میتوان از معافیتهای مالیاتی در بخش گردشگری استفاده کرد؟
در صورت نیاز تأسیسات گردشگری، برای استفاده از معافیت مذکور به معاونت گردشگری مراجعه شود.